top of page

Miért nem élvezem a nyelvtanulást? - Újévi fogadalom ide vagy oda, máris unom az egészet!

Updated: Jan 29, 2021

Nem élvezed a nyelvtanulást?

Mi lehet az oka, amiért feladjuk az év eleji nyelvtanulási elhatározásainkat? És hogy tehetünk bármit is ellene?

Figyelj, megmondom a tutit:

Olyan tevékenységeket és nyelvtanulási módszereket választasz - kényszerből vagy tudat alatt, amelyek untatnak, fárasztanak vagy elveszik a kedved a nyelvtanulástól

A Personality and Social Psychology Bulletin-ben megjelentetett tanulmány beszámolt egy kutatásról, amelyben a résztvevőket arról kérdezték, hogy az élvezeti érték és a fontosság milyen szerepet játszik a fogadalmaik megtartásában. A kutatás alanyai mindkettőt kiemeltem fontosnak tartottak.

A kutatás azonban megállapította, hogy szemben a résztvevők elképzelésével kizárólag a tevékenység élvezeti értéke számított a hosszú távú kitartásban.

Tehát, hiába tulajdonítunk fontosságot egy célnak, ha annak a végrehajtását nem élvezzük: előbb vagy utóbb fel fogjuk adni.

Na, de, mégis, hogyan élvezzek egy olyan tevékenységet, ami elveszi az időmet, lefárasztja az agyamat és szinte kizsigerel?

Mint a nyelvtanulás...

Vagy a rendszeres edzés.

Vagy a diéta.

Vagy....

Hm… tényleg nem lehet ezeket úgy csinálni, hogy még élvezzük is közben őket?

De lehet!

Az alapszabály, hogy olyan témákat válasszunk a nyelvtanulásra, amelyek egyébként is érdekelnek minket!

Olyan filmeket nézz angolul (angol felirattal!), olyan külföldiekkel chatelj, akik eleve érdekelnek, olyan blogokat, olyan angol oldalakat like-olj, amelyeket szívesen el is olvasol, minden külső ráhatás nélkül.

Nagyon fontos, hogy olyan módszert válassz a tanulásra, amit TE élvezel és a TE személyiségedhez, habitusodhoz illik!

Néhány példa:

Extrovertált vagy introvertált személyiségtípus?

Amíg az extrovertált diák szívesen jár csoportos órákra és kezd bele beszélgetésbe vadidegen külföldiekkel egy zsúfolt Kazinczy utcai romkocsmában, addig egy introvertált személyiségnek ez jóval kevésbé vonzó alternatíva.

Az introvertált tanuló inkább otthon ül a youtube előtt és nyelvkönyvekből, autodidakta módon tanul. Ha órákra szeretne járni, akkor inkább magántanárt választ

Rendszerező vagy Spontán személyiségtípus?

Ha rendszerező szemléletű ember vagy, akkor szívesen gondolkodsz célokban, teljesítendő feladatokban, heti, napi tervekben. Könnyen követed a napi beosztásodat és akkor érzed magad biztonságban és elégedetten, ha ki tudod pipálni az aznapra előírt és teljesített nyelvtanulási feladatot.

Mit tesz egy spontán tanuló? Bár szívesen tervez, de nagyon ritkán követi a terveit. Még ha el is dönti, hogy határidőre megcsinálja a kiadott feladatot, mindent megtesz, hogy az utolsó pillanatig tolja, és inkább megnéz 1 angol filmet addig, hiszen „azzal is tanul”. A spontán tanulónak teljesen más típusú feladatokat kell keresnie, hogy motiválja magát.

Vizuális vagy Auditív tanulási stílus?

Aki vizuális memóriával rendelkezik, látnia kell maga előtt a feladatot, a szavakat leírva, lehetőleg kontextusban, esetleg képekhez kapcsolva. A vizuális tanuló általában arra is pontosan emlékszik, hogy a füzetben hol volt leírva az adott kifejezés – még ha magára a kifejezésre nem is emlékszik.

Ezzel a nyelvtanulási stílussal lehet talán a leggyorsabban haladni nem anyanyelvi környezetben, mégis ezek a diákok használják ki legkevésbé a vizuális lehetőségeket. Sokan makacsul ragaszkodnak a szótárfüzet azonnali és szigorú alkalmazásához. Értsd: már nyelvórán kiírom az új angol szót, mellé a magyart. Otthon megtanulom.

De valahogy mégsem fogja tudni legközelebb használni. Mert nem élvezi az ilyesfajta tanulást és el is veszíti a motivációját.

A birkatürelmű nyelvoktató pedig próbálja az arcára mosolyt erőltetve huszadjára is elmondani, hogy van ennél jobb módszer is. Hagyjuk már a múlt századi iskolai szótárfüzetezést.

Az auditív stílusról csak annyit, hogy ez a tanuló az, aki elmegy külföldre nulla angollal és 2 hónap múlva úgy jön haza, hogy kis túlzással folyékonyan nyomja a konyhanyelvet. Viszont egy épkézláb mondatot nem tud leírni. De ennek is megvan az előnye! Attól függ mi a cél. :-)

A szélsőséges példák nem jelentik azt, hogy a két tanulási stílus (egyébént több is van mint kettő) nem kombinálható ill. a többi készségünk ne lenne fejleszthető. Általában kevert tanulási stílusunk van, de van egy domináns, amelyet érdemes kihasználni a gyors tanulás érdekében.

A tanár habitusa

Ahogy mi sem vagyunk egyformák, úgy a nyelvtanáraink sem voltak soha azok. Ezerféle személyiség és számtalan módszer. Kinek ez válik be, kinek az. Egyikünknek ez a hatékony, másikunknak a másik módszer. Természetesen vannak alapkövetelmények, melyeknek minden nyelvtanárnak meg kell felelnie, és olyan metodológia alapelvek, amelyek figyelmen kívül hagyása komoly szakmai hibának számít, és a hatékonyság rovására megy. (pl. angolul beszélünk a nyelvórákon, tematikusan felépített órákat tartunk stb.) Azonban sokkal könnyebb dolgod lesz, ha olyan nyelvtanárt választasz, akinek a stílusával könnyen tudsz azonosulni, motivál és passzol a te személyiségjegyedhez és tanulási stílusodhoz. Felismeri azt és beépíti a metodológiájába.

Azonban vannak olyan személyiségbeli eltérések, hogy bármilyen jó is egy oktató, nem sikeres a tanár-diák közötti együttműködés.

Összességében, amint látjuk, ha élvezni akarjuk az angoltanulást rengeteg múlik a személyiségünkön és a tanulási stílusonkon is.

Ha szeretnéd tudni, hogy mi a Te személyiségtípusod és tanulási tílusod ill. hogyan tudnál leghatékonyabban és leggyorsabban haladni a nyelvtanulással olyan feladatok és tevékenységek közben, amelyet még élvezel is, jelentkezz be az 1 alkalmas NYELVI COACHING-ra, segítek!



bottom of page